Avro’s Close Up over het Stedelijk
Onze kijktip
We raakten er op de studio maar niet over uitgepraat. Vol bewondering zijn we voor de stempel die voorgaande directeuren hebben gedrukt op de grafische ontwerpen van het instituut. En vol respect naar de ‘oude wijze’ meneren die met zoveel verstand en ervaring over een grafische identiteit spraken die volledig doorgevoerd moet kunnen worden in.. nou ja, álles. Maar dus ook vol ongeloof naar de nieuwe directeur die jaren werk de prullenbak insmeet.
Waarin investeren?
Deze documentaire laat zien hoe een nieuwe grafische identiteit wordt gekozen onder de oude directeur Gijs van Tuyl, een doordacht ontwerp van Pierre di Sciullo. Zowel opdrachtgever, vormgever als huisstijlwerkgroep hebben veel tijd, moeite en budget gestoken in de ontwikkeling van de nieuwe stijl. Dit mocht niet overeind blijven toen Van Tuyl afscheid nam als directeur en opgevolgd werd door Ann Goldstein. “Kapitaalvernietiging” werd het genoemd door Gerard Hadders. En dat terwijl Nederland schreeuwt om cultuur en er fors bezuinigd wordt op kunstinstellingen.
Nog afgezien van geld dat zomaar over de balk is gesmeten, hebben we ons bij Romijn Design ook verbaasd over het respectloze gebaar van Goldstein naar haar voorganger en de zorgvuldig uitgekozen vormgever. En over het uiteindelijk resultaat is al veel gediscussieerd en laten wij daar over zeggen ‘smaken verschillen’.