Trend of blijvend? Tekstschrijven
Aan 't woord Annelies Kant
Voor een ontwerpbureau als Romijn Design is het belangrijk om een neus te hebben voor aankomende trends en ontwikkelingen. Het afgelopen jaar zien we duidelijk een tendens in ons vak. Maar klopt deze waarneming? En wordt dit door de hele markt zo ervaren? In een serie van 4 gaan we op onderzoek uit. We leggen onze partners een aantal stellingen voor.
In deel 2: Annelies Kant, tekstschrijver bij Kantekst.
Wat zegt u?
Het valt ons op dat het taalgebruik op websites steeds toegankelijker wordt. Daar doen we op onze eigen site ook ons best voor. Een tekstschrijver moet met iedere doelgroep kunnen communiceren in hun eigen taal. Wordt op deze expertise steeds meer een beroep gedaan? En zet deze trend door?
“Je boodschap kan nog zo mooi zijn, als die niet aankomt bij de doelgroep heb je niets bereikt. Dat gold altijd al en geldt nog steeds. Ik ga uit van de lezer. Wat wil hij weten? En hoe schrijf ik dat op in begrijpelijke taal, zonder de boodschap te verhullen in betekenisloos jargon? Op zich is dat geen trend. Wel dat opdrachtgevers zich hier nu meer van bewust zijn. Zij begrijpen dat je moet communiceren met je klanten. Zo bouw je aan relaties en kun je mensen aanzetten tot dialoog en actie.”
Verschuiving naar dialoog
Dat brengt ons op de tweede stelling. Het lijkt erop dat middelen en uitingen steeds minder zendergericht worden. Doelgroepen kunnen persoonlijker aangesproken worden. Waar we voorheen alleen personaliseerden met een naam, kunnen we nu ook foto’s en teksten op de ontvanger afstemmen. Dat betekent niet 1 keer tekstschrijven, maar 4 of 5 keer. Verdien je dit als klant wel weer terug?
“De corporate insteek om je boodschap voornamelijk te zenden en verder niet zoveel te doen, heeft zijn tijd gehad. In bedrijven ligt de focus nu meer op het voeren van – vaak online – gesprekken. En dan het liefst gesegmenteerd, dus per doelgroep. Teksten voor een digitale nieuwsbrief moet ik vaak in verschillende versies aanleveren. Dat betekent niet dat ik steeds verschillende teksten schrijf, het zit in nuances zoals aanspreken met ‘je’ of ‘u’, het weglaten van bepaalde informatie, ander woordgebruik of juist meer uitleg toevoegen. Dat kost de klant niet zoveel extra en levert heel veel op. Je laat namelijk merken dat je de doelgroep echt goed kent.”
Verhalen vertellen
Tegenwoordig draait het veel om contentmarketing. Zelf hebben we ook veel opdrachten waarbij we proberen om het concept inhoudelijk zo neer te zetten dat het publiek die content wil delen (zoals bovenstaande ‘verhuiskaart’ al 1093 is bekeken). Welke gevolgen heeft die trend voor een tekstschrijver?
“Goede verhalen vertellen wordt belangrijker. Op die manier wordt de kans steeds groter dat je boodschap wordt opgepakt. Je kunt hetzelfde verhaal op verschillende manier vertellen door het naar iedere doelgroep op een andere manier uit te rollen. Vooral online, maar ook offline. Aan mij als tekstschrijver de taak om het verhaal goed te verpakken en passend te vertalen naar de verschillende podia. In feite ben ik zo de eerste aanzet voor een efficiënt netwerk van mond-tot-mondreclame. Ik kan een buzz genereren, feedback stimuleren en nog veel meer. Mijn vak wordt er alleen maar mooier door!”