Trend of blijvend? Social Media
Aan 't woord Linda Krijns
Voor een ontwerpbureau als Romijn Design is het belangrijk om een neus te hebben voor aankomende trends en ontwikkelingen. Het afgelopen jaar zien we duidelijk een tendens in ons vak. Maar klopt deze waarneming? En wordt dit door de hele markt zo ervaren? In een serie van 4 gaan we op onderzoek uit. We leggen onze partners een aantal stellingen voor.
In deel 3: Linda Krijns van Sstroop Content Marketing. Linda is online marketeer en helpt bedrijven meer klanten te vinden en binden door een gerichte inzet van contentmarketing. www.sstroop.nl
Profielpagina’s
Profielpagina’s of bio’s zetten aan tot het volgen van een bedrijf. Toch zien we veel ‘bio’s’ van bijvoorbeeld Twitter en Facebook, zonder professionele uitstraling. Tal van mogelijkheden worden door veel bedrijven simpelweg niet benut. Naar ons idee een reden om Romijn Design (of oké een ander ontwerpbureau ;-)) in te schakelen. Wat vind jij?
Een investering in zo’n pagina loont zeker. Het begint bij een goede vormgeving die in lijn is met de huisstijl en voor visuele impact zorgt. Omdat elk social media andere afmetingen en regels kent, is het goed om voor de beeldinvulling samen te werken met een professionele vormgever. Dat is voor alle andere communicatiemiddelen al vanzelfsprekend, maar vreemd genoeg zie je in social media nog wel eens dat bedrijven veel minder strak met hun visuele identiteit omspringen. Een vormgever kan er juist tot op de vierkante pixel voor zorgen dat alles er tiptop uitziet en dat de social media kanalen positief bijdragen aan de marketingdoelstellingen.
Beeld, beeld, beeld
Uit onderzoek is gebleken dat een video die je deelt op Facebook, 100% meer interactie met fans krijgt dan tekst. Een foto zelfs 120% meer! We zien al goede voorbeelden zoals quotes die opgemaakt worden als afbeelding, of goede foto’s van brochures. Hoe denk jij dat beeld ingezet kan worden voor social media?
De bezoekers en volgers van je social media kanalen zijn verzot op beeld. Aaibaar, entertainend, esthetisch en confronterend beeld zorgen voor meer likes en meer volgers, die je updates met anderen delen. Daardoor wordt je zichtbaarheid groter en krijg je de kans om je social media doelstellingen te realiseren. Zeker op Facebook wordt beeld veel meer gewaardeerd dan tekst en zorgen foto’s en video’s voor interactie. Maar ook bedrijfsprofielen op LinkedIn hebben veel te winnen bij visuele updates. Ze kunnen bijvoorbeeld een belangrijke bijdrage leveren aan de arbeidsmarktcommunicatie met visuele impressies van de sfeer, werkzaamheden, collega’s en gebeurtenissen binnen een bedrijf. Maak daarom een contentplan voor je social media waarin voor beeld een belangrijke rol is weggelegd.
* bovenstaande beelden komen van de Facebook pagina van KLM en tinyme, twee bedrijven die zich goed presenteren op Facebook.
B2B in social media
Leuk dat je begint over LinkedIn, want we signaleren ook dat B2B bedrijven vaak nog meer worstelen met de creatieve en visuele invulling van social media dan B2C bedrijven. Heb je nog tips voor deze groep?
Ja klopt, B2B bedrijven hebben vaak meer moeite met de invulling van social media dan B2C bedrijven. Maar ook voor B2B valt er veel te winnen, juist met inzet van beeld. Zo zijn infographics in al hun verschijningsvormen geliefd bij (potentiële) klanten omdat ze in enkele seconden op een aantrekkelijke manier veel extra inzichten opleveren. Bovendien worden infographics veel gedeeld, waardoor ze extra bereik genereren. Ook whitepapers worden veel gedeeld en gedownload via social media, maar belanden nogal eens ongelezen in een digitale map. Wie zich bij het opstellen van een whitepaper echter meer op beeld richt dan op tekst, ziet dat het beter gelezen wordt en dus beter converteert.
We zijn volgens ons echt nog niet uitgesproken over dit onderwerp. Houd onze website in de gaten voor een vervolg.