Trend of blijvend? Online Media
Aan 't woord Sjonic Digital Media
Voor een ontwerpbureau als Romijn Design is het belangrijk om een neus te hebben voor aankomende trends en ontwikkelingen. Het afgelopen jaar zien we duidelijk een tendens in ons vak. Maar klopt deze waarneming? En wordt dit door de hele markt zo ervaren? In een serie van 4 gaan we op onderzoek uit. We leggen onze partners een aantal stellingen voor.
Dit is alweer ons laatste deel: Sjon Sluys en Toon van Overbruggen, Creative Partner en Managing Partner van Sjonic Digital Media. www.sjonic.nl
Mediabudget
Om maar meteen de knuppel in het hoenderhok te gooien: Het Amerikaanse Ministerie sloot haar website America.gov om alle aandacht te richten op de inzet van de social media. Hun statement: “Het is veel effectiever om daar te gaan waar de lezers zitten, dan een hele hoop energie te steken in het met veel moeite bekend maken van een eigen website en die te onderhouden.” We kunnen het budget voor marketing en communicatie maar 1 keer uitgeven. Gaat het budget dat we voor social media reserveren ten koste van het budget voor de website, of ten koste van het hele mediabudget?
Sjon Sluys en Toon van Overbruggen: In onze optiek is social media één component van de volledige marketing- en communicatiematrix. De inspanningen – en daarmee budgetten – voor social media zullen dus ten koste gaan van het mediabudget. Social media vormt een prima manier om te communiceren met doelgroepen, maar dit geldt vooral voor consumentenproducten of -diensten. Voor B2B-communicatie blijft de website het belangrijkste online communicatiekanaal. Bovendien, en dat merken wij ook bij onze klanten, biedt een website de mogelijkheid om meer boodschappen ineens te communiceren. Social media wordt vooral ingezet voor het communiceren van acties of ‘losse’ boodschappen. Beide kanalen blijven dus naast elkaar bestaan en dienen een ander doel.
Flatwebdesign*
Wij, van oorsprong echte grafische ontwerpers, zijn natuurlijk wild van Flatwebdesign. Kleurgebruik, typografie, gebruik van witruimten en een goed grid, is als muziek voor ons. En gelukkig zien we het ook steeds vaker. Maar is dit een trend, een blijvende ontwikkeling of zelfs een revolutie? (wij hebben zelf helaas nog geen tijd gehad om ‘om-te-gaan’)
Sjon Sluys en Toon van Overbruggen: Flatdesign is zeker een trend. Deze is mede in gang gezet door Apple, die dit ook toepast in zijn nieuwe besturingssysteem iOS7 voor mobiele apparaten, zoals de iPad en iPhone. Sjonic Digital Media is hier zeer van gecharmeerd en past dit waar mogelijk ook toe. Design is belangrijk, maar vormt voor ons echter nooit het uitgangspunt. Belangrijker is om in je online communicatie – en dus een website – uit te gaan van de doelgroep en zijn behoeften en hier een concept op te baseren. Vervolgens kies je de juiste vorm om je boodschappen zo goed mogelijk voor het voetlicht te brengen. Als flatwebdesign daarbij past, passen wij het graag toe.
* Flatwebdesign is 2D, dus geen gebruik van schaduwen, verlopen, patronen en andere effecten die een website een 3D uiterlijk geven. Bijvoorbeeld: in plaats van een realistische knop heb je in flat design gewoon een gekleurde link. Een achtergrond met patroon wordt een consistente kleur. Eerlijk, gebruiksvriendelijk en snel in onze ogen.
Mobiele site of niet?
78% van onze bezoekers van onze website gebruikt een computer en 22% een smartphone of tablet. We zien hier een stijgende lijn (weliswaar langzamer dan gedacht): onze website wordt steeds meer bezocht via smartphone of tablet. Wij hebben geen speciale website laten creëren, maar hij werkt best goed op een mobiel. Is het al vanzelfsprekend om naast een website ook een mobiele website te laten ontwikkelen? En wat is jullie rol hierin?
Sjon Sluys en Toon van Overbruggen: Onderzoeken naar internet via mobiele apparatuur lopen uiteen, maar algemeen kan worden gesteld dat momenteel ruim dertig procent van al het internetverkeer afkomstig is van smartphones en tablets. De verwachting is dat dit percentage in 2015 is gegroeid tot minimaal vijftig procent. Om die reden adviseren wij klanten een speciale mobiele versie van het website te laten ontwikkelen. Eigenlijk – sorry Romijn Design – kun je als bedrijf niet meer zonder. Het draagt bij aan je imago en is een service aan je (potentiële) klanten. Het is wel zaak om rekening te houden met mobiel internetgebruik. Mensen zoeken bijvoorbeeld even snel een adres en route naar je bedrijf. Zorg dan ook voor een Google Maps-route die met één druk op de knop is op te roepen. Wat ook vaak voorkomt, is dat mensen onderweg je bedrijf willen bellen. Wij bouwen dan ook altijd de mogelijkheid in om via een zogenaamde Bel direct-knop direct contact op te nemen.
Dit was alweer de laatste uit onze serie ‘Trend of blijvende ontwikkeling?’ We hebben het met veel plezier gemaakt, hebben jullie het met veel plezier gelezen? Laat het ons weten via twitter of mail@romijndesign.nl!