Pinterest, iets voor jullie bedrijf?
waarom wel/waarom niet
Pinterest, een social media die steeds meer gebruik wordt. Maar wat is dat ‘pinnen’ nou eigenlijk? En waarom zou jij met jouw bedrijf op Pinterest gaan? Dit alles wordt in onderstaand blog duidelijk, uiteraard aan de hand van voorbeelden.
Wat is Pinterest? Moeten we dit nog uitleggen? Ok, Pinterest is een social media platform waar je heel eenvoudig mooie, bijzondere of interessante afbeeldingen online kunt delen en organiseren. Deze gedeelde afbeeldingen heten pins*, die je kan plaatsen op zelfgecreëerde prikborden (boards). Zo kan je je pins sorteren op elk willekeurig thema.
Waarom ‘op’ Pinterest
1. Inspiratie opdoen
Wij vinden er mooie kleurcombinaties, grappige ontwerpen, illustratie stijlen en vernieuwende grafische afwerking. Het helpt ons onder andere om ‘out of the box’ te denken, bijvoorbeeld als ondersteuning van een brainstorm met het uiteindelijke doel om nog beter te kunnen inspelen op de wensen van onze (potentiële) klant. Maar iedereen kan inspiratie opdoen op Pinterest, zowel zakelijk als privé. ‘Welke kleur verf ik de muur?’ of ‘Wat eten we vanavond?’.
2. Anderen inspireren
Het is een bijzonder idee dat wij met onze pins 350 mensen inspireren. Maar dat doen we ook voor de (potentiële) klanten van Terberg Makelaars met diverse borden, zoals bijvoorbeeld een bord met verkoopstylingtips, de leukste stadtuintjes, slim met kleine ruimtes en ideeën om fietsen op te bergen. Heb jij al ideeën hoe je jouw klanten kan inspireren?
3. Voor verkoop van artikelen/diensten
70% van de bezoekers van Pinterest is gericht opzoek naar inspiratie om iets te kopen. Voor Romijn Design verwachten we geen klanten te werven met Pinterest, al is het wel goed voor Google rankings (typ maar eens verpakkingsontwerp in op Google).
Voor Papiergoed, speelgoed van papier, is dat al anders. Wellicht niet direct klanten, maar naamsbekendheid, binding met je merk en traffic naar je website genereren. Zo heeft Papiergoed een bord met tips om met papier te spelen, waar het speelgoed van Papiergoed natuurlijk ook onder valt.
4. Laten zien wie je bent
Door thema’s rondom je producten te bedenken, kun je via Pinterest goed laten zien wat de mindset en cultuur van je bedrijf is. Zoals we bijvoorbeeld voor Camper Experience (vehuurder van oude VW campers) doen met een pinbord met BBQ recepten. Daarnaast is het mogelijk om de mensen achter het bedrijf te presenteren. Bij Romijn Design laten we zien wat ons inspireert en wat we in onze vrije tijd doen.
5. Pinnen is leuk
Je bent naar iets op zoek. Je typt het in de zoekbalk. En je krijgt pagina’s vol inspiratie. Pinnen is leuk! Daarnaast vinden wij pinnen leuk omdat je volgers niet per se vrienden of klanten zijn, zoals bij andere socials, maar mensen/bedrijven met dezelfde interesses. Zo krijg je contacten en fans over heel de wereld.
Waarom niet op Pinterest?
Pinborden bijhouden kost tijd. Daarbij is het maar de vraag of je er echt geld mee kan verdienen. Is jouw product of dienst visueel aantrekkelijk? Misschien wel te maken met bijvoorbeeld infographics of quotes. Past het bij jouw doelgroep? (80% van de gebruikers is vrouwen in de leeftijd van van 25 tot 55).
Kies de juiste social media mix. Wij adviseren liever twee of drie ‘socials’ goed te doen, dan zes half. Past Pinterest wél bij je bedrijf, maar heb je er geen tijd voor. Ook wij kunnen voor je pinnen. Of je helpen met het bedenken van thema’s om de mindset en cultuur van je bedrijf in beelden te vangen.
En let op: het kan verslavend zijn ;-)!
Inspirerende voorbeelden
Grapedistrict vinden wij een heel goed voorbeeld van thema’s bedenken rondom hun product.
Amnesty is er heel goed in geslaagd om hun bedrijf en missie visueel te maken.
Natuurmonumenten heeft natuurlijk wel een erg visueel aantrekkelijk ‘product’ en ze weten de doelgroep extra te raken door een bord te maken met jonge dieren. Een echt ‘aaah’ bord.
Voorbeelden genoemd in dit artikel:
Romijn Design, Papiergoed, Terberg Makelaars en Camper Experience.
Meer lezen
Trend of blijvend? Social Media, Trend of blijvend? Online Media, Pinterest voor beginners tips tricks en SEO met Pinterest