Van Rooijen Projecten
Nieuwbouwproject De Groene Dijk
Aan de Groene Dijk in IJsselstein wordt een kleinschalig nieuwbouwproject ontwikkeld. In totaal worden hier 8 vrijstaande woningen gerealiseerd met een verscheidenheid aan architectuur. Hoe kan het wonen aan de Groene Dijk het best gepromoot worden? Van Rooijen Projecten koos voor het strategisch plan en de begroting van Romijn Design. Ons plan richtte zich op de inzet van verschillende middelen zoals een brochure, een website, advertenties, huis-aan-huis-mailing en ander promotiemateriaal. Daarnaast adviseerden we om vooral de unieke locatie en de architectuur van het huis te benadrukken. Dus uitgaan van eigen kracht in plaats van denken vanuit de doelgroep.
Concept
De rustieke omgeving van de Groene Dijk met zijn landelijk en groen karakter is één van de meest in het oog springende aspecten van het nieuwbouwproject. Daarom hebben we gekozen voor het concept ‘Wonen aan de Groene Dijk is leven met de seizoenen mee’. De natuur vind je hier immers om de hoek. Verder is een tweetal kenmerken van de huizen als rode draad in het concept meegenomen, namelijk ‘de sfeer van vroeger’ en ‘luxe van nu’.
Brochure
De brochure is een van de belangrijkste middelen die voor de verkoop wordt ingezet. Potentiële kopers krijgen hierin vast een indruk hoe het is om aan de Groene Dijk te wonen. Hoe ziet het huis eruit, de kavel en de omgeving? Ook het woongenot komt aan bod.
Kleuren
In navolging van het concept hebben we ons laten inspireren door kleuren uit de natuur. We kozen voor kleuren als bloesem, ijsblauw, bladgroen, lucht, water en boomstam. Op iedere pagina is steeds een lichtere kleur gecombineerd met een donkere kleur uit dezelfde kleurenfamilie, bijvoorbeeld olijfgroen met bladgroen.
Typografie
We hebben het moderne, strakke lettertype Museo gebruikt samen met het klassiek ogende lettertype Tallys. Een verrassend effect! Om het tegengestelde karakter van de lettertypes nog beter uit te laten komen zijn kapitalen en onderkast afgewisseld. Zo hebben we ook met de typografie het contrast opgezocht van ‘de sfeer van vroeger’ versus ‘de luxe van nu’.
Beeldgebruik
Het wonen met de seizoenen mee komt in de hele brochure terug door foto’s van de Groene Dijk en IJsselstein in de verschillende seizoenen te laten zien. Daarnaast gebruiken we tekeningen van elementen uit de natuur in combinatie met foto’s van IJsselstein en mensen. Daarbij hebben we veel oog voor detail. We laten bijvoorbeeld de kleinste details van IJsselstein zien, zoals het beslag van de kerkdeuren.
Stramien
Het stramien heeft als effect dat de brochure ‘knipoogt’ naar een woontijdschrift. Er is gebruikgemaakt van een grid van 12 bijna vierkante vlakken. Het zet de lijn uit voor de gehele brochure, waarbij het wisselende gebruik eentonigheid en saaiheid voorkomt.
Tekst
In de brochure is veel aandacht besteed hoe de potentiële koper meegenomen kan worden in de beleving van het wonen aan de Groene Dijk. Waarmee begin je? Hoe combineneren we tekst en beeld? Het resultaat zijn heldere, leesbare teksten waardoor je niet alleen gegrepen wordt, maar die vooral ook zeer informatief zijn.
Resultaat
De brochure is een echt koffietafelboek geworden dat je met trots laat zien aan vrienden. Ook de boodschap van de brochure komt sterk uit de verf, zo blijkt uit een reactie: ‘Het project gaat echt over de tong, al heel veel mensen in mijn winkel hebben het erover’.
Overige Uitingen
Naast de brochure hebben we ook andere uitingen ter promotie van De Groene Dijk ontworpen, waaronder de huisstijl, een huis-aan-huis-mailing, de website, advertenties, bouwbord en ander promotiemateriaal.