FNV Horecabond
Nieuw ontwerp van ledenblad Horeca Info
FNV Horecabond schreef een pitch uit voor de restyling van Horeca Info. Hoe kan het ledenmagazine meer in lijn komen met de nieuwe huisstijl? Tegelijkertijd moet het blad herkenbaar zijn door een duidelijk eigen gezicht. De winnaar van de pitch mocht één editie opnieuw vormgeven op basis van de gekozen vormgeving. FNV Bondgenoten wilde de overige nummers zelf opmaken aan de hand van richtlijnen voor vormgever en fotograaf.
Ontwerp
De doelgroep van Horeca Info is op z’n minst breed te noemen. Leeftijden variëren van 20 tot 80 jaar en ook het opleidingsniveau van de lezer is zeer divers. Leesbaarheid staat voorop. In het ontwerp is daarom gekozen voor een heldere indeling met een duidelijke visuele structuur. Aan het logo in de informatiebalk is in één oogopslag te zien om welke sector (horeca, recreatie, catering) het gaat. Een horizontale balk daaronder geeft iedere pagina rust en eenheid. Op verschillende plekken komt de karakteristieke swirl terug om meer in lijn te komen met andere uitingen van FNV Horecabond.
Kleuren
Als basis voor Horeca Info zijn warme en koude lichte grijstinten gekozen. Deze kleuren worden vooral ingezet voor kleurvlakken. Voor (tussen)koppen, kaderlijnen en andere lijnen is er een kleurenpalet dat bestaat uit accentkleuren als FNV rood/roze, recreatie groen, horeca paars en catering violet. Uiteraard corresponderen deze kleuren met de inhoud van de pagina.
Fotografie
Op algemene beelden staan bij voorkeur samenwerkende mensen afgebeeld. Op verschillende lagen van de foto gebeurt iets zonder dat het afleidt van het onderwerp. Een van de personen kijkt in de lens. Dit geeft het gevoel alsof de film even stilstaat en zo weer gaat draaien. Ook bij portretfoto’s wordt gebruikgemaakt van verschillende lagen: voor- en achtergrond.
Typografie
In Horeca Info worden drie letterfamilies gebruikt: een serif (ITC Veljovic), een slab serif (Caecilia LT Std) en een sans serif (Museo Sans).
Stramien
Het stramien bestaat uit marges, kolommen, hulplijnen, basislijnraster en het horizontale stramien. In Horeca Info is hier veel aandacht aan besteed. Het geeft de vormgever de mogelijkheid om elke pagina zijn eigen dynamiek te geven. Als de lezer door het hele blad bladert, zorgt het stramien voor een spannende, visuele eenheid.
Resultaat
Na het winnen van de pitch heeft Romijn Design één editie vormgegeven als basis voor andere edities. Daarnaast zijn er richtlijnen opgesteld voor vormgever en fotograaf. In de eerste nieuw vormgegeven Horeca Info deed de voorzitter van FNV Horecabond een oproep aan de lezers om hun mening te geven. Daar kwamen veel positieve reacties op.
Reactie klant
“Voor me ligt een stapel gedrukte Horeca Info’s en het ziet er heel goed uit! Wat maakt A4 een verschil uit. Ik ben er heel erg blij mee en ik hoop jij ook.”